Projekt edukacyjny

Cenimy różnorodność, dlatego korzystamy zarówno z pisanych źródeł historycznych, jak i niepisanych. Wielokrotnie, chcąc poczuć klimat dawnych czasów, wydarzeń odległych, korzystamy z takich źródeł opisowych jak pamiętniki, relacje.  Chętnie korzystamy ze źródeł ikonograficznych, oglądamy obrazy, rzeźby, fotografie czy narzędzia pracy z danej epoki. Zarówno te dostępne realnie w muzeach, czy pochodzące ze zbiorów własnych, jak również jako zdjęcia dostępne w Internecie. 

Chłopcy chętnie zaglądają do wykresów i tabeli, stąd też nierzadko pracujemy z materiałem statystycznym (vide wystawa na temat ludności w mueum w Kętrzynie, prezentująca tabele i zestawienia statystyczne). Niezwykle istotnym źródłem są mapy, plany, czyli ponawianie historii z  perspektywy kartograficznej... ale największą uwagę skupiają zabytki, możliwość przebywania w miejscu, w których rozgrywała się historia oraz źródła w formie ustnej.

Zarówno film, jak i fotografia, wielokrotnie wykorzystywane są w naszej edukacji. Bywają momenty, w których film jest uzupełnieniem omawianej treści (pojawia się pod koniec omawianego materiału). Częstokroć w trakcie (zapoznanie się z filmem lub zdjęciem prowokuje do dalszych poszukiwań, pogłębiania wiedzy). WIelokrotnie obraz był punktem wyjścia (jako inspiracja).

Korzystamy z oferty kina studyjnego Awangarda2, w którym to możemy uczestniczyć w projekcjach filmów niszowych, kina ambitnego, projekcji materiałów NHEF. Nasza domowa biblioteczka zawiera również szereg filmów dokumentalnych, których możliwy był zakup. Dzieci chętnie oglądają również materiały dokumentalne prezentowane na kanałach tematycznych (Tajemnice XX wieku itp) oraz z materiałów dostępnych online (np.: NINATEKA).

Jednym z ostatnio oglądanych filmów był Everest - Poza krańcem świata. Jest to dokument znakomicie przeplatający materiał archiwalny z rekonstrukcją współczesną. Fenomenalne przestrzenie na tle których ukazany został wysiłek i determinacja wielu ludzi. Dramatyzm, ukazany bez hollywoodzkiej otoczki. Narracja sprzyjająca refleksji.
Film ten łączy element edukacji historycznej i przyrodniczej. Kluczowym punktem wyjścia była właśnie nauka przyrody, kiedy to chłopcy pogłębiali wiedzę na temat stref klimatycznych oraz biomów i stref roślinności.

Kim jest odkrywca, zdobywca? Czy, a jeśli tak - to gdzie, istnieje granica ludzkiego poznania? Granica realizacji marzeń, granica ceny, którą warto zapłacić? 
Jakie motywy determinują nasze zachowanie? Motywacja wewnętrzna (własne pasje, marzenia), motywacja zewnętrzna (geopolityka, sytuacja Imperium Brytyjskiego)?
Nastąpiło również odniesienie do ostatnich wydarzeń, tj. trzęsienia ziemi w Nepalu, które sprawiło obniżenie się w ciągu kilkunastu sekund wysokości  Everestu o 2,5cm (efekt 2,5letniego wypiętrzenia) oraz spadek lawiny na obóz wspinających się alpinistów.

Obejrzenie filmu doprowadziło do etapu, w którym chłopcy dokonali przeglądu szczytów oraz tras i możliwości ich zdobycia. Wstępnie zaplanowana zostało przygotowanie do wyprawy na niższy szczyt - Mont Blanc;-)